اردوغان در مصاحبه تلویزیونی با شبکه دی و سی.ان.ان.ترک:

پیروزی قلیچدار اوغلو در انتخابات به معنی پیروزی آمریکا است

رقابت‌ های انتخاباتی در ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شد و رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کنند؛ هرچند هیچ‌کدام قطعاً نمی‌دانند پیروز انتخابات کیست.
رقابت‌ های انتخاباتی در ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شد و رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کنند؛ هرچند هیچ‌کدام قطعاً نمی‌دانند پیروز انتخابات کیست.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۱۴

به گزارش جام جم آنلاین، ترکیه روز گذشته (دوشنبه) شاهد رقابت شدید انتخاباتی میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در برابر رقیب سکولارش، کمال قلیچدار اوغلو بود که به برتری خفیف اردوغان منجر شد، هرچند نتوانست اکثریت لازم را کسب کند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

دور دوم انتخابات این کشور یکشنبه 28 ماه می برگزار خواهد شد. با پایان روند شمارش آرای همه صندوق‌ها و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رأی به‌وسیله هیچ کدام از سه نامزد حاضر، رجب طیب اردوغان، نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچدار اوغلو، نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافتند.

اردوغان 49.51 درصد آرا را کسب کرد و کمال قلیچدار اوغلو به 44.88 درصد از آرا دست یافت.اردوغان زمانی دریافت نتوانست رقیب اصلی اش را شکست دهد، پاسی از شب خود را به جمع هوادارانش رساند تا آمادگی خود را برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند.

وقتی نتیجه تقریباً نهایی مهم ترین انتخابات ترکیه در سال های اخیر شب گذشته اعلام شد، نشان داد اردوغان که از سال 2003 میلادی قدرت را در اختیار دارد و در بیش از 10 انتخابات سراسری شکست نخورده است، نتوانست 50 به علاوه یک درصد آرای لازم برای پیروزی در انتخابات را کسب کند و از این لحاظ برایش شب سختی بود. با وجود این، وقتی با تشویق های شدید هوادارانش مواجه شد، گفت: از صمیم قلب معتقدم در پنج سال آینده باز هم به مردم کشورم خدمت خواهم کرد.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، حزب حاکم توانست اکثریت قاطع مجلس را به دست آورد. طبق گزارش آناتولی، رئیس جمهور 69 ساله ترکیه 49.4 درصد آرا و قلیچدار اوغلو 45 درصد آرا را کسب کردند. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قرار است 28 می برگزار شود.

پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات دور نخست، در اردوگاه قلیچداراوغلو ولوله ای به پا شد و در ابتدا به نتیجه شمارش آرا اعتراض کردند و حتی مدعی پیشتازی وی شدند. با وجود این، رقیب اردوغان با ابراز خوشبینی نسبت به روند کنونی، قول داد اردوغان را در دور دوم شکست دهد. رئیس حزب جمهوری خواه خلق گفت: اراده تغییر در جامعه بیش از 50 درصد است.

ثبت رکورد بالای مشارکت

ستاد انتخابات ترکیه ساعتی پیش اعلام کرد، ۹۹ درصد از صندوق های رأی در داخل این کشور شمارش شده است. تا ساعت ۹:۴۵ دقیقه صبح، رجب طیب اردوغان ۴۹.۴۰ درصد آرا، کمال قلیچدار اوغلو ۴۴.۹۶ درصد، سینان اوگان ۵.۲ درصد و محرم اینجه ۰.۴۴ درصد آرا را به دست آورده اند.

در مجموع یک هزار و 529 صندوق رأی در خارج از این کشور و در داخل ترکیه، ۲۷ مورد همچنان شمارش نشده است. انتظار می‌رود مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به 90 درصد برسد. رأی دهندگان این انتخابات را نوعی همه پرسی برای میزان مقبولیت رئیس جمهور کنونی ترکیه و سیاست هایش قلمداد می کنند.

اردوغان ترکیه را با جمعیت 85 میلیون نفری و در یکی از بحرانی‌ترین دوران خود رهبری کرد. گفته می شود این کشور اکنون به قدرت نظامی و ژئوپلیتیک در منطقه تبدیل شده است که می تواند در بحران های مختلف ازجمله سوریه تا اوکراین نقش آفرینی ‌کند.

مردم ترکیه از قشر مذهبی نیز از وی به دلیل برداشتن محدودیت های حجاب و افتتاح مدارس اسلامی قدردانی می کنند؛ چه اینکه یکی از رأی دهندگان در استانبول گفت: مهم ترین چیز این است که ترکیه را تجزیه نکنیم.در سوی مقابل، ظهور قلیچداراوغلو و ائتلاف میز 6 حزبی مخالف نشان دهنده به وجود آمدن بستر مخالفت با سیاست های امنیتی، نظامی و اقتصادی اردوغان است. آنها معتقدند رئیس جمهور ترکیه در دوران حیات سیاسی خود موفق نبوده است.

فرصت دوباره برای اردوغان و قلیچدار اوغلو

کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم به اردوغان و قلیچدار اوغلو دو هفته فرصت می دهد تا دوباره رأی جمع کنند.

اردوغان همچنان تحت تأثیر بدترین بحران اقتصادی این کشور در دوران ریاست جمهوری خود و از این منظر نگران واکنش مخالفان است؛ وقوع زلزله نیز بر شدت انتقادها می افزاید، زلزله ماه فوریه که در آن بیش از 50 هزار نفر کشته شدند.

قلیچدار اوغلو پس از رأی دادن در حوزه انتخاباتی آنکارا گفت: همه ما آرزوی برقراری دموکراسی داریم و ان شاالله خواهید دید بهار به کشور باز خواهد گشت.

تعداد رأی دهندگان ثبت نام شده در ترکیه 64 میلیون نفر است که باید نمایندگان مجلس خود را در سراسر این کشور 85 میلیون نفری انتخاب کنند. با شمارش ۹۸.۹۶ درصد آرای انتخابات پارلمانی ترکیه، ائتلاف «جمهور» وابسته به اردوغان از مجموع ۶۰۰ کرسی ۳۲۱ کرسی کسب کرد و سهم ائتلاف «ملت» به رهبری قلیچدار اوغلو ۲۱۳ کرسی است. دیگر احزاب هم ۶۶ کرسی به دست آوردند.

در انتخابات ریاست جمهوری گذشته که سال 2018 میلادی برگزار شد، اردوغان با کسب بیش از 52.5 درصد آرا در دور نخست پیروز شد و طبعاً برگزاری دور دوم انتخابات در امسال برایش نوعی عقب گرد به شمار می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها